loading...
علمی
ali بازدید : 22 پنجشنبه 19 تیر 1393 نظرات (0)

هرم بزرگ جیزه

 

 

 

هرم بزرگ جیزه جزو اولین شگفتی های دنیا است که توسط یونانی ها به هرم بزرگ خوفو و یا هرم بزرگ فرعون خئوپس نیز معروف است . این هرم یکی از عجایب جهان باستان میباشد که از گذشته بیادگار مانده است . سالانه گردشگران بیشماری از سراسر دنیا برای دیدن این بنا به گورستان جیزه که نزدیک به شهر قاهره ( پایتخت مصر ) است سفر میکنند . جرم تقریبی این بنا ۵٫۹ میلیون تن و حجمش ۲٫۶ میلیون متر مکعب تخمین زده میشود . هرم جیزه از سنگ های درخشان و سفید پوشیده شده است و هنگامی که پرتو خورشید به آن میتابد بسان جواهری در زیر نور آفتاب تلالو میکند و این شگفتی نشان دهنده ی کمال طراحی در ساخت بنا در جهان باستان است . گردشگران بسیاری که از هرم بزرگ جیزه بازدید کردند اتفاق نظر دارند که محیطی بسیار معنوی و سرشار از انرژی مثبت در آنجا حکم فرماست و سالانه گروه های مذهبی زیادی بعنوان مکانی معنوی و عرفانی از این بنا دیدن میکنند .

giza02 هرم بزرگ جيزه

مورخان معتقد هستند که هرم بزرگ جیزه در دوره ی سلسله ی چهارم فراعنه مصر و به فرمان فرعون خئوپس ( ۲۵۶۰ سال قبل از میلاد ) ساخته شده و اتمام آن در حدود بیست سال به طول انجامید . این بنا با ارتفاع ۱۴۶ متری که دارد در حدود ۳۸۰۰ سال بلندترین بنا در کل جهان بشمار میآمد . هرودت ، تاریخ نویس مشهور ، اعتقاد دارد که برای ساخت این بنا به کارگرانی در حدود ۱۰۰۰۰ نفر احتیاج بوده است . پیش از این عقیده بر این بود که این کارگران همگی برده بودند ولی دانشمندان کنونی معتقدند که آنها همگی کارگانی ورزیده و با حقوق و دستمزد بودند که گواه این نظر هم گورستان کارگران است که در نزدیکی جیزه موجود میباشد . این هرم تنها هرم مصری است که هم راه عبور برای بالا رفتن و هم پایین آمدن را دارا میباشد .

giza01 هرم بزرگ جيزه

عقیده ی عامه بر این اصل استوار است که این مکان مقبره ی فراعنه میباشد ، اما میدانیم هواکش هایی در سراسر بنا وجود دارد که علت این امر هنوز روشن نشده است زیرا مومیایی های فراعنه احتیاجی به این هواکش ها نداشتند و بعلاوه هیچ مومیایی یا هیچ بقایایی از اجساد در داخل این هرم کشف نشده است . این دلایل باعث میشود که بسیاری از مصری شناسان و دانشمندان بر این عقیده ی خود پافشاری کنند که این هرم ها برای اجرای مراسم مذهبی و تشریفاتی و سنتی بکار گرفته میشدند . البته هنوز هم نمیتوان دقیقا علت ایجاد این بنای سمبولیسم را مشخص کرد .

giza03 هرم بزرگ جيزه

بسیاری از دانشمندان و باستان شناسان احتمال میدهند سنگهایی که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفته اند از معادن استخراج میشدند و بعد کارگران آنها را به سوی این مکان منتقل میکردند . نکته ی مهم دیگری که در ساخت این بنا بکار رفته موقعیت آن است . هرم بزرگ جیزه طوری جهت بندی شده است که موقعیت خاص ستاره ها را در حدود ۳۰۰۰ سال پیش نشان میدهد ( ستاره های B-Ursae Minoris و Z-ursae Majoris ) . در داخل هرم سه اتاق وجود دارد که بزرگترین آن در پایین ترین طبقه ی هرم است . جزئیات عجیبی در مورد این اتاق ها وجود دارد که توسط رباتی که مخترع آن یک مهندس آلمانی بنام آقای رادولف گانتن برینک بود کشف شد . تابوت فرعون که از گرانیت قرمز ساخته شده بیش از حد کوتاه است و دانشمندان بر این باورند که این تابوت برای بدن انسان طراحی نشده است .

 

 

قلعه ی صلاح الدین

 

قلعه ی صلاح الدین قاهره یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری در مصر است و بخاطر نسیم خنکی که در ان منطقه می وزد به آن لقب ” گنبد مملو از باد ” را داده اند . تپه ی ماکاتان سال های سال است که بخاطر فزونی بازدیدکنندگانش از اهمیت بالایی برخوردار است و در گذشته توسط فردی به نام عبید که حاکم قلعه بود از یورش صلیبیون محافظت میشد . این بنا شامل مسجد بزرگی بنام های مسجد محمد علی میباشد که بین سالهای ۱۸۲۸ تا ۱۸۴۸ برای یادبود توسان پاشا ، بزرگترین پسر محمد علی که در سال ۱۸۱۶ درگذشت ساخته شد . علاوه بر این مساجد آل نصیر و سلیمان پاشا نیز هستند که جزو اولین مساجدی میباشند که به سبک عثمانی ساخته شده اند . همچنین در قلعه موزه ی نظامی و موزه ی پلیس و مساجد قدیمی نیز وجود دارد که در نمای شرقی قاهره کاملا قابل رویت هستند . این قلعه بجز در زمان حاکم عباسی برای جلوگیری از پیشروی صلیبیون ، هرگز بعنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار نگرفت .

Cairo Citadel2 قلعه ي صلاح الدين

 

با استفاده از پیشرفته ترین روشهای آن زمان صلاح الدین و جانشینانش قلعه را با استحکامات غیر قابل نفوذ در حدود یک قرن ساختند . افسانه ای قدیمی در مورد قلعه وجود دارد که میگوید صلاح الدین تکه گوشت هایی را در اطراف قاهره آویزان میکرده که بعد از یک روز فاسد میشدند و فقط در ارگ به مدت چند روز سالم میماندند برای همین قلعه به یک مکان استراتژیک تبدیل شد که میتوانستند چندین روز با ذخیره ی غذایی خود در آنجا زندگی کنند .

Cairo Citadel1 قلعه ي صلاح الدين

صلاح الدین در درون دیوار ها قلعه که ارتفاعی در حدود ده متر و پهنایی در حدود سه متر داشت ، منافذی را کار گذاشته بود که از بالا آمدن سربازان دشمن به داخل قلعه جلوگیری کند . هم اکنون نمیتوان از این مناطق بازدید کرد چرا که پس از صلاح الدین ، انگلیسی ها دست به تخریب اکثر این مکان ها زده اند .

Cairo Citadel3 قلعه ي صلاح الدين

آل کمیل برادر زاده ی صلاح الدین با ساختن دو قلعه ی دیگر ، ارگ را تقویت نمود . برج اسلحه سازی و برج شن – که سه برابر برج اسله سازی بود – را به این جهت ساختند که گذرگاه باریک بین ارگ و تپه ی ماکاتان را تحت کنترل خود قرار دهد . بغیر از این دو برج ، چند برج دیگر نیز در طی قرون مختلف به اطراف ارگ اضافه شد که سه تا از آنها هنوز موجود است . امروزه یکی از جاذبه های اصلی مصر ارگ میباشد و با ساختن و اضافه کردن چندین بنای اسلامی دیگر زیبایی وصف نشدنی را به قاهره داده است .

 

برج کج پیزا

 

یکی از عجایب جهانی قرون وسطی برج کج پیزا میباشد که در ناحیه ی توسکانی ایتالیا و در میدان کلیسای جامع شهر پیزا واقع شده است . این برج هم اکنون متمایل به سمت جنوب غربی و در زاویه ی ۳٫۹۷ درجه واقع شده است . در ابتدا قرار بوده که این برج بطور عمود ی ساخته شود اما چون بستر زمین سست و ضعیف بود برج بصورت کج ایستاد . بلندی این برج از سطح زمین در کوتاهترین سمتش ۵۵٫۸۶ متر و در بلندترین قسمت ۵۶٫۷۰ متر میباشد و وزنی در حدود ۱۴٫۵۰۰ تن دارد .

 

تاریخچه :

بر اساس گفته های ناموثق منشی گالیله ۲ گلوله با جرم های متفاوت را از بالای این برج به طور همزمان رها کرد تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرمشان مستقل است را ثابت کند !

pizza 1 برج كج پيزا

برج پیزا که یک اثر هنری نیز هست ساختنش ۱۷۷ سال بطول انجامید و اولین طبقه ی آن در سال ۱۱۷۳ ساخته شد که از سنگ مرمر سفید با ستون های بزرگ و زیبا بود و به قوسهایی منتهی میشد . در سال ۱۱۷۸ بعد از آنکه کار طبقه ی سوم به اتمام رسید به علت پــی ناپایدار و ضعیفش برج نشست کرد و پس از آن ساخت و سازش قریب به یک قرن متوقف شد . در این سال ها برج پیزا در گیر جنگ های جنوا ، لوکا و فلورانس بود و فقط در سال ۱۱۹۸ به طور موقت ساعتهایی را در طبقه ی سوم آن نصب کردند .

pizza 3 برج كج پيزا

مهندسین آن زمان برای آنکه بتوانند کج بودن برج را جبران کنند یک طرف از طبقات آن را از طرف دیگر بلندتر ساختند اما برج به طرف دیگر خم شد . در سال ۱۲۸۴ ساخت برج دوباره متوفق شد تا سال ۱۳۱۹ که طبقه ی هفتم آن را کامل کردند . در سال ۱۳۷۲ شخصی به نام توماس آندره پیزانو هفت زنگ به سبک رومی را برای این برج طراحی کرد که هر کدام از آنها گویای یک نت موسیقی است . نام و وزن هر کدام از زنگها به شرح زیر است :

  • زنگ اول : L’assuna با وزن ۳۶۲۰ کیلوگرم
  • زنگ دوم : Crocifisso با وزن ۲۴۶۲ کیلوگرم
  • زنگ سوم : san ranieri با وزن ۱۴۴۸ کیلوگرم
  • زنگ چهارم : La Terza با وزن ۳۰۰ کیلوگرم
  • زنگ پنجم : La Pasquereccia یا La Giustizia ( از عید پاک میآید زیرا در عید پاک از آن استفاده میکردند ) با وزن ۱۰۱۴ کیلوگرم
  • زنگ ششم : Vespruccio با وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم
  • زنگ هفتم : Dal Pozzo با وزن ۶۵۲ کیلوگرم ( در آواخر قرن ۱۸ زنگ جدیدی را بجای این زنگ که شکسته بود قرار دادند )

pizza 2 برج كج پيزا

در سال ۱۹۳۴ بنیتو موسیلینی دستور داد که برج پیزا را بصورت عمودی جابجا کنند اما هرچه بتن زیر آن ریختند بدلیل خاک سست و ضعیف پی آن باز هم بصورت کج ایستاد . در سال ۱۹۶۴ دولت ایتالیا بدلیل اهمیت بسیار زیاد این برج در صنعت گردشگری و برای جلوگیری از واژگونی برج تلاش های بسیار کرد به همین دلیل یک گروه چند ملیتی از مهندسان و ریاضیدانان را گرد هم آورد تا به تبادل نظر درباره ی راهای نگهداری برج بپردازند . نتیجه ی این اقدام بسته شدن درب های برج به روی عموم در حدود ۲ دهه بود تا برج را کمی به سمت راست متمایل کنند تا به زاویه ی امن تری برسد و سر انجام پس از یک دهه کار بر روی برج در سال ۲۰۰۱ درب های برج پیزا به روی عموم باز شد و مهندسین اطمینان دادند که برج تا ۳۰۰ سال یگر همچنان پابرجا خواهد بود .

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php
پاسخ : اگر مایل هستید من با قیمتی کم تبلیغات شما را در وبلاگ خود قرار دهم


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 61
  • بازدید کلی : 1,359